Goodies

Er zijn tijden dat 40 - 50% van mijn twitter-timeline over goodies gaat en ik krijg regelmatig mentions en DM's met de vraag of ik goodies heb. Nee dus!

Reden 1: Consuminderen
Ik ontvang graag een goodiebag, daar niet van. Maar doe dus, net zoals vele anderen, meestal niets met de prulleria. Het blijft liggen op tafel of verdwijnt in een laatje. De leukste dingetjes wil ik nog wel eens (zonder reclame-kaartje) op een kadootje plakken.
Het zijn dingen die ik NIET nodig heb. Het is verspilling van energie en materialen.

Reden 2: Het is een relatief dure reclame-vorm
Gratisdingenzoekers zijn nog geen klanten. In het stenen tijdperk, toen ik nog een winkel had onder de spoorbogen bij station Bergweg in Rotterdam deed ik mee aan Felicitas. Ik had een bon waar mensen een gratis prulletje konden komen ophalen, met als doel ze naar mijn winkel te lokken. Ze kwamen, van heinde en verre, leverden de bon in, kochten niets en kwamen nooit meer terug. Vaak waren het mannen, gestuurd door hun vrouwen....
Ik vraag mij af of goodies daadwerkelijk worden uitgedeeld aan nieuwe potentiële klanten? Komt het niet bij mensen terecht die je bedrijf al kennen? Of bij typische marktkopers die nooit op internet kijken? Ik zie tweets als "van wie zijn die leuke haarspeldjes uit de goodiebag van ..." "o wat had jij een leuke goodie erin gedaan" en "ik eet nu de goodie van ... op". Die goodies zijn dus niet terechtgekomen bij nieuwe klanten.

Reden 3: Ik sta zelf nooit op markten
Voor de uitdeler levert een goodiebag zeker voordeel op. Het trekt mensen over de streep om iets te kopen, of net iets meer te kopen, omdat klanten heel graag die goodiebag willen hebben. Het onderling ruilen van goodies is dus zeker interessant. Maar ik sta dus nooit op markten.
Heel soms geef ik wel goodies hoor, omdat ik het de standhouder gun, of als ik verwacht dat het voornamelijk doelgroepklanten zijn die Artoek nog niet kennen.

Tja en dan kortingsbonnen......
Dat vind ik niet passen bij mijn handel. Ik hanteer een hele redelijke prijs voor de fairtrade gemaakte produkten. Het is al niet rechtvaardig dat de makers een veel lager uurtarief krijgen. Dat je een produkt, waar 4 uur werk inzit, kunt kopen voor een fractie van het Nederlandse uurtarief. Korting vind ik bijna een belediging voor de makers. Korting moet ook geen reden zijn om iets te kopen.

11 opmerkingen:

  1. Je hebt gelijk! Ik heb ook net besloten er mee te stoppen ik heb er zooooveeeeeel tijd ingestoken afgelopen half jaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is dus ook pcies de reden dat ik er nooit aan meedoe.
    Buiten dat kost het een hoop tijd (die ik niet heb) en levert het niks tot weinig op ...
    Heel af en toe gun ik idd iemand een paar leuke goodie's aar de aantallen die over en weer gaan op twitter vind ik buiten alle proporties.
    Neem an dat als je een goedlopende webshop hebt, je daar helemaal geen tijd voor hebt ...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Amen! (vooral mbt het stukje over de korting en de fair-trade producten)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede blog! Het zet wel aan tot nadenken en ik denk dat je helemaal gelijk hebt.
    Ik heb dit jaar echt onmogelijk veel goodies gemaakt en tot nu toe 1 (ja echt waar!) bestelling eruit gehaald. Ik kan dat zien omdat ik er een kortingscode op heb staan.
    Begin dit jaar ben ik begonnen met mijn webwinkel en ik heb alle mogelijkheden proberen te grijpen om naamsbekendheid op te bouwen. En toen ik het principe goodies hoorde leek me dat een goed idee. Van het een kwam het ander en voor ik het wist had ik er zoveel gemaakt, dat mijn winkel alweer bijna failliet ging aan de kosten. Niet handig dus.
    Ik heb met mezelf afgesproken het dit jaar aan te kijken en nu dus nog 3 beloften uitstaan voor goodies en dan stop ik er ook mee.
    Miranda, jij maakt je spullen zelf en dus kan ik me goed voorstellen dat je er geen tijd voor hebt. Mijn winkel is nog niet lang open en ik maak niets zelf, dus ik heb er wel de tijd voor. Maar het levert tot nu toe dus gewoon echt niets op. Jammer, maar ik heb het in ieder geval geprobeerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik sluit me bij Angelique aan. Ik maak alles zelf en maak ook de goodies zelf. Het maken van de goodies kost me ook te veel tijd en die tijd is ook kostbaar geworden. Ook ik heb er nog geen nieuwe klanten aan over gehouden. Ik kijk het dit jaar ook nog aan (ik heb ook nog belofte uitstaan). Overigens heb ik op de laatste braderie waar ik stond (en goodiebags uitdeelde) gemerkt dat het niks uitmaakt of je een goodiebag hebt of niet. Mensen vinden je spullen leuk of niet. (ze vonden het wel leuk om te krijgen om de goodiebag te krijgen, maar ze kwamen er niet speciaal op af).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb respect voor ieders keuze om niet mee te doen met goodiebags etc, maar zelf heb ik wel gemerkt dat ik er profijt van heb. Hoewel niet veel mensen de kortingscodes gebruiken die ik meestal met de goodies lever, zie ik wel bestellingen uit het hele land en ook pieken in delen van het land waar goodiebags uitgedeeld zijn met goodies van mij er in.

    Ik ben het met je eens dat sommige goodies prullen zijn, maar ik zie daarentegen dat heel veel shops echt hele leuke, bruikbare, cadeautjes leveren voor in mijn box en ik heb al veel succesverhalen van shops die ineens een stijging zagen in bezoekersaantallen en verkopen in hun shop. De cadeautjes in mijn box zijn dan ook geen 'wegwerp-goodies' maar echte cadeautjes om mensen kennis te laten maken met shops. Nu is mijn box natuurlijk ook niet helemaal gratis, waardoor mensen de cadeautjes misschien meer waarderen?

    En voor Miranda: ik vind het een beetje kort door de bocht om te stellen dat mensen met een goed lopende webshop geen tijd hebben voor goodies. Ik mag zeggen dat ik een goed lopende webshop heb, daarbij een voltijds studie volg en tig bijbaantjes (en natuurlijk een huishouden) heb, maar vind soms toch de tijd om goodies in te pakken. Ik zoek er ook de tijd voor, omdat het voor mij dus wel effect heeft. Bovendien gun ik het ook de shops die de goodiebags uitdelen en hierdoor merken dat ze meer klanten krijgen op een markt (ik begrijp dat dit niet voor iedereen het geval is...).

    Ik begrijp dus sommige punten wel (wegwerp-goodies, consuminderen etc.), maar denk toch dat er ook voordelen zitten aan goodiebags en boxen met cadeautjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tja....zit eigenlijk wat in. Het maken van goodies is ook nog eens een tijdrovende klus en als ik inderdaad zelf een goodiebag ontvang verdwijnt veel de prullenbak in.
    Ik ga er nog eens goed over nadenken, voor dat geld kan ik ook een prachtige advertentie plaatsen in een magazine en misschien wel 20.000 lezers bereiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik doe alleen mee met goodies in de #BEEBbox van Kimberly (Simsalakim) omdat daarin bruikbare artikelen zitten. Tot nu toe kan ik niet zeggen dat ik er meer bezoekers c.q. klanten door heb gekregen, maar dat zou ik wel eens in kaart willen brengen. Verder deel ik nooit gooedies uit. reclame en goede persberichten werken mi beter. De #BEEBbox vind ik gewoon een leuk initiatief, al denk ik dat ik eerder bezoekers naar haar site trek dan naar de mijne haha

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb respect voor jouw manier van denken,

    Maar ieder zijn of haar feestje natuurlijk,
    Bij mij werpt de goodiebag wel vruchten af.
    Ik geef goodiebags gesplitst weg vooral na workshops en selectief op markten:
    een voor de kindergerelateerde aankopen,
    een voor de "volwassenen"
    Verder is er een enorme klantwaardering voor de "bag".

    Het feit dat zoveel(handgemaakte)webwinkels elkaars producten in het daglicht zetten lijkt me een prima manier van craft-support-tool.

    Haast iedereen geeft tenslotte een give-away weg bij goedbetalende klanten, waarom niet eens iets van een ander en zo de klant kennis laten maken met nog meer leuks?

    Zelf heb ik ook wel eens iets gekocht nav. een goodie in een bag, en koop nog steeds bij de desbetreffende winkel als terugkerende klant.

    with love, loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Na alle tweets op twitter ook maar eens gaan lezen tussen het naaien door:)

    Ik doe ik niet vaak mee aan goodies, 2x gedaan om precies te zijn gedaan.
    1x Lavendelhartjes en 1 x minikerstsokjes, beide 100 geloof ik en allemaal zelfgemaakt.

    Geen idee of ik er een klant aan over heb gehouden.
    Zelf sta ik in de zomermaanden regelmatig op een markt/fair en zomer 2009 heb ik kortingsbonnen uitgedeeld en wel geteld 0 bestellingen met codes gehad.
    Ik had geen codes bij goodies dus heb er geen controle over of er extra klanten door zijn bijgekomen.

    Ik vind een goodie bag wel leuk om te krijgen als er leuke eigengemaakte spulletjes in zitten, maar omdat ik zelf creatief ben waardeer ik eigengemaakt ook vaak meer als iemand die nog nooit iets zelf heeft gemaakt en gooi nooit iets achteloos weg, wel geef ik het weg:)

    Wel kun je het uit collegialiteit doen, want het is natuurlijk erg leuk om een goodiebag mee te geven aan je klanten.(ik deel flyers uit van collega's)
    Het is gewoon weer iets van nu, en denk dat er straks een overkill aan goodiebags zijn.
    De aantallen die gevraagd worden om te leveren vind ik soms echt enorm.

    Mijn mening is een beetje midden omdat ik maar 2 x heb meegedaan.

    Ik vind het flyerruilen, meedoen aan de webshopgids (MOOIook)een veel simpelere manier om denk ik ook een grotere klantenkring op te bouwen.
    Ook doe ik sinds kort mee aan de BEEBbox, daar zit een bruikbaar dubbelgelust badstoffen washandje in met een mooi biesje, geen prul, maar goed bruikbaar:)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hee, wat leuk al die reacties!! Dank jullie wel!

    Het lastige aan goodies is, dat ze o zo leuk zijn om te krijgen, er zitten echte pareltjes tussen. Ik heb ook wel eens iets gekocht, enkel en alleen om de goodiebag te krijgen, die vervolgens na inspectering in de kast verdween. En dat gaat toch redelijk richting overconsumptie, verspilling... Goodies zijn "overbodige" dingen.

    En het is een dure vorm van reclame maken. Toch kan het interessant zijn, maar zorg i.i.g. dat het bij de juiste mensen terecht komt. Bijvoorbeeld stylistes en redacties (pers-meeting).

    BeantwoordenVerwijderen