Gratis

Deze week werd me ineens duidelijk dat ik het te druk heb met gratis dingen doen.

Rtl 4 belde. Of ik wat over kinderfeestjes wilde komen vertellen in Koffietijd. Ik verkoop wel verkleedkleren en kindertraktaties en heb een openbaar blog over kinderfeestjes. Maar wat levert het op aan free publicity voor Artoek? Ik heb klanten (verkleedkistverhuurbedrijven zie bovenste alinea) die feestjes organiseren op verzoek, die weten daar meer over te vertellen en hebben er ook meer aan. Feestmaatjes is dus in mijn plaats gegaan.

Ik kwam erachter dat ik mijn 4 blogs niet kon plaatsen in een submap. Nu niet, nooit niet. Ik blog me een slag in de rondte. Dat vind ik leuk, ik lok er bezoekers mee naar Artoek en in mijn achterhoofd had ik altijd, als het eenmaal loopt, dan koppel ik ze wel aan Artoek en dan geef ik dat domein daarmee een boost. Niet dus. Het kan wel in een submap, maar dan moet ik opnieuw beginnen. En wat is dan de waarde van alle tijd die ik er al ingestoken heb?

Ik ontdekte een paar copycats. De ideetjes halen ze van mijn blog (en nog een paar andere leuke originele sites). Content die ik in de loop der jaren verzameld heb of zelf bedacht heb, wordt klakkeloos overgenomen. Met een eigen fotootje met brandmerk en eigen tekst. Het auteursrecht wordt dus niet geschonden. Ik zag zelfs een gekopieerde traktatie in een gerenommeerd tijdschrift voorbij komen.
Een van die sites biedt gratis PDF's aan voor de traktaties. PDF's die o.a. gebaseerd zijn op PDF's van winkels als www.homemadehappiness.nl die er hun boterham mee verdienen. Het enige doel van die sites lijkt bezoekers trekken en geld verdienen met advertenties.

Ik ben dol op SEO. Ik vind het een heel leuk spelletje, scoren bij Google. Ik reageer regelmatig (als ik het niet eens ben, of als ik wil aanvullen) op publicaties. Ik mag er graag over discussiëren en (gast)bloggen. Ook wil ik nog wel eens goed bedoelde tips geven. Als ik iets raars tegenkom bij collega-webwinkels bijvoorbeeld. Of aan mijn winkelhost. Het wordt mij niet altijd in dank afgenomen en het levert geen brood op de plank op, dus ik probeer het tegenwoordig zoveel mogelijk te beperken.
Ik realiseerde me; ongevraagd en gratis advies geven wordt niet gewaardeerd. Men beschouwt dat als een aanval, als kritiek. Je kunt het beter op verzoek doen en er geld voor vragen, dan wordt er beter naar je geluisterd.

Dus waar ben ik deze week druk mee geweest?

Advertenties staan meer in beeld bij mijn 4 blogs. Ik had al wel advertenties, maar niet op een prominente plaats (onder de vouw, netjes weggewerkt, geen plaatjes), gemiddeld klikte er dan ook nog geen 0,25% vd bezoekers door naar een advertentie.

En je kunt me vanaf nu inhuren. Voor publicaties over traktaties en SEO-advies (pagina nog under construction, op dit moment alleen bereikbaar via deze link, gratis commentaar is meer dan welkom!!!).

Nou is er niets mis met gratis dingen doen. Ik krijg namelijk ook veel gratis. Gratis spar partners op twitter. Deze week nog, een gratis marketingadvies van Elja Daae met enorme powertalk dat ik het kan, geld verdienen met SEO-advies. Een webbouwer die steeds maar weer mijn eigenwijze ideeën uitvoert. Waarvan ik dan maar hoop dat ie in ruil daarvoor wat van mijn ideeën opsteekt.

7 opmerkingen:

  1. Goed bezig jij! Soms moet je opeens zo'n inzicht krijgen, dat alles samenvalt, he? Heb ik wel, in ieder geval. Die copycats, echt heel irritant. Zo brutaal en zo onethisch.

    En verder moet ik de hele tijd aan Laura denken als jij en ik het hebben over gratis advies en dat soort dingen. Die maakte mij bewust van 'gratis' en 'barteren' en waarom wel of niet (Laura vindt van niet overigens, maar goed...). http://www.getclientstips.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Elja Ha, Laura! Haar 3 gouden copywritingtips, GRATIS te lezen op www.getclientstips.nl, was ook 1 vd triggers deze week :-).
    Ik loop al meer dan 1 jaar rond met de gedachte om SEO-advies te gaan geven. Omdat ik dat kan. Omdat ik dat leuk vind. Omdat ik het zonde vind om mijn kennis alleen te gebruiken voor Artoek. Omdat ik zie dat er geld betaald wordt voor slechte adviezen. Wat mij tegenhield is het overaanbod aan SEO-adviseurs. Hoe kan ik daar, als einzellganger vastgekleefd aan mijn computer, ooit klanten voor vinden?
    Toen ik het stuk van Laura las zag ik ineens het licht. Ik kan me uitermate goed inleven in het probleem dat ik voor klanten kan oplossen. Omdat ik de helft van de tijd bezig ben dat probleem op te lossen voor mezelf :-)
    Heel krom geredeneerd; ik zou mezelf inhuren als webwinkel zijnde, ware het niet dat ik er al zoveel van af weet.

    Bloggen is delen, kennis delen, je inzichten delen, tips geven. GRATIS. Een al gebarter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal eens. Bloggen is ook kennis delen, gratis. Maar er is een grens aan wat je gratis doet. Heeft ook te maken misschien met in hoeverre het advies dat je geeft maatwerk is, he?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat 'inspiratie opdoen' heel dun is en dicht ligt tegen het kopiëren van ideeën blijft een moeilijk punt. Ook de knipvellen van Homemadehappiness (helemaal geweldig trouwens)zijn niet origineel in idee en zijn ook overkomen waaien vanuit Amerika. Neemt niet weg dat de ontwerpen origineel zijn en het als corebusiness wordt aangeboden. En daar ligt voor mij het verschil.

    Ben je zelf niet zo zakelijk en niet zo creatief, tja, dan leen je nog wel eens wat. Dat magazines 'stelen' is natuurlijk te gek voor woorden. Betalen dmv het vermelden van credits is het minste wat zij kunnen doen.

    Gratis werken. Pfff het lijkt wel of je tegenwoordig anders niet meer aan de bak komt. Zeker als starter in banen als stylist of fotograaf oid. Net of het geen echte banen zijn. Mensen willen je creativiteit en verwachten professionaliteit maar dan gratis. Alles onder het mom van 'je portfolio opbouwen'.

    Zo ook met advies. Een tipje om iets beter te laten werken is zo gegeven. Geen moeite voor jou want jij bezit de kennis immers al. Zelf ben ik nogal naïef en een idealist. Ik denk nog steeds dat alles wat je geeft uiteindelijk naar je toe komt maar of dat in de huidige tijd werkelijk nog opgaat, geen idee.

    Als je blogt over zaken die inhoudelijk raakvlak hebben met je business dat moet je je blog echt als marketinginstrument zien.

    Ik denk dat zaken als ruilen en barteren in de toekomst een grotere plaats innemen in onze maatschappij. Maar dat is dus niet gratis! Voor wat hoort wat en daar moet je dus afspraken over maken, daar moet je gewoon een offerte en factuur voor opmaken.

    Dan nog even een stukje eigen mening over jouw SEO-advies: doen! Jij maakt het verschil tussen als die andere :) zeker als je hart er ligt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Monique,
    Bedankt voor je reactie.
    Tja, gratis. Teveel mensen doen dingen gratis en daar moeten jij en ik mee concurreren. Gebeurt vooral door mensen die hun werk zo leuk vinden, dat ze het ook wel gratis willen doen, of er nog voor willen bijbetalen....

    Vorige week (toen het kwartje viel) werd ik gevraagd om een stukje te schrijven voor een magazine. Leuk, gelijk ja gezegd, terwijl ik later dacht, ik ga weer iets gratis doen. Niet erg, krijg ik weer publiciteit voor terug. Maar toen bleek dat ik verplicht een advertentie moest afnemen heb ik toch maar nee gezegd.

    Een poosje geleden stond er een stukje in de Intermediair, waarom ingenieurs (jaja, ik ben een Delftenaar) minder verdienen dan juristen en accountants. Ingenieurs denken in oplossingen, als een klant een offerte te duur vindt, willen ze toch graag het probleem van de klant oplossen. Ze passen de offerte aan (berekenen bijvoorbeeld minder uren). Juristen en accountants daarentegen denken niet in oplossingen, die denken in uren. Die zetten in een offerte een uurtarief, onafhankelijk of ze het probleem voor je op kunnen lossen. Een advocaat zal geen nee zeggen tegen een verloren zaak, die berekend gewoon zijn uren door.
    Als ZZPer moet je ook meer in uren gaan denken. Ook al kun je het probleem voor je klant niet naar 100% tevredenheid oplossen, kan een ontwerp altijd nog beter en verder uitgediept worden, je hebt er wel je kostbare tijd aan besteed.

    En dat hield mij dus al die tijd tegen om SEO-advies te gaan geven. Ik vind dat ik het probleem van de klant (te weinig bezoekers) naar volle tevredenheid moet oplossen. Maar dat kan helemaal niet. Internet verandert daarvoor te snel. En het hangt erg af van de branche, het product, wat er al gedaan is, hoe de site eruit ziet enz. wat voor effect het heeft. En net zoals bij een ontwerp, het kan altijd verbeterd worden.
    Ik moet in uren denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gratis kun je die dingen verspreiden die van jou een expert maken maar door anderen niet of lastig te imiteren zijn. Waar ze jou nog steeds voor nodig hebben. Mijn grote voorbeeld op dat gebied is @aartjan Hij verspreidde gratis zijn adviezen op www.schrijvenvoorinternet.nl (maar bundelde deze later tot een bestseller - was nooit de oorspronkelijke opzet) en de opdrachten stroomden binnen.

    BeantwoordenVerwijderen