Het aantal startende webwinkels is groter dan ooit. Het lijkt zo leuk, een webwinkeltje, voor erbij, als hobby, om een extra zakcentje te verdienen.
Je kunt ze tegenwoordig zelfs gratis hosten. Moeilijk is het allang niet meer en sinds kort kun je je winkel ook al koppelen aan de post; www.postnl.nl/zakelijk/webwinkelstarten. Niets wat je nog tegenhoudt om een webwinkel te beginnen.
Dat heeft een keerzijde. De markt wordt overspoeld door amateuristische, geen-btw-berekende, hobbymatige, krenten-uit-de-pap-pikkende of kopiërende webwinkels. Webwinkels die vaak binnen 2 jaar weer stoppen en hun geld- en tijdsinvestering kwijt zijn.
Amateurs
Een heleboel starters kunnen niet rekenen. Een heleboel starters weten niet dat ze btw moeten afdragen. Een heleboel starters weten niet dat ze de tijd om het product te maken in rekening moeten brengen. Een heleboel starters denken dat kopers in een webwinkel vanzelf komen, weten niet dat je daarvoor moet investeren in promotie, mooie foto's, goede productomschrijvingen, reclame, SEO enz. Een heleboel starters weten niet dat je over wat je overhoudt belasting moet betalen. Ze realiseren zich gewoon niet hoe een verkoopprijs tot stand komt.
Het kan natuurlijk zijn dat ze het 100% voor de hobby doen en helemaal geen winst willen maken.
Kopiëren
Bovengenoemde amateurs kunnen #copycats zijn. Het zijn de mensen die denken bij een origineel product; als ik zelf een lapje stof of knotje wol koop kan ik het voor een fractie van de aangeboden prijs maken. Ze zien daar handel in en voilà een nieuwe webwinkel is geboren. Uiteindelijk zullen ze toch op dezelfde prijzen uitkomen als het origineel, maar tegen die tijd zijn ze vaak al verdwenen.
Krenten-uit-de-pap-pikkers
Een andere groep wordt gevormd door de krenten-uit-de-pap-pikkers. Die bezoeken geen beurzen of groothandels, gaan niet naar het buitenland voor spullen, hebben nooit een artikel als eerste in de webwinkel en/of houden geen vakbladen bij. Ze zien spullen in tijdschriften, lezen dat erover geblogd en getwitterd wordt, volgen webwinkels die altijd het nieuwste van het nieuwste verkopen en gaan dan gericht op zoek naar de groothandel. De pioniers (die continu speuren en inkopen met groot risico omdat ze niet weten wat het product doet in de markt) zijn de dupe. Soms worden zelfs schaamteloos foto's en/of teksten overgenomen. De groothandel zou de pioniers beter moeten beschermen door niet aan jan-en-alleman te verkopen, door kopers eerst te checken en door een hoge eerste drempelorder.
Klanten
Starters moeten zich realiseren dat klanten een reden moeten hebben om bij een webwinkel te kopen. Omdat je een uniek product hebt, omdat je goedkoper bent, omdat je een betere service biedt, omdat je sneller kunt leveren, omdat je kwalitatief betere spullen hebt, omdat je altijd het nieuwste van het nieuwste hebt, omdat je je gespecialiseerd hebt in een bepaalde niche of ........ omdat ze jou beter kennen. Bekendheid krijg je door reclame, promotie, veel (facebook)vrienden, bloggen, twitteren, netwerken enz. en ook dat kost tijd en geld.
Gevolgen
Amateuristische en/of kopiërende webwinkels verdwijnen weliswaar meestal vanzelf. Maar ze vervuilen de markt. Ze zetten de prijzen onder druk. De serieuze webwinkelier wordt minder zichtbaar. De serieuze webwinkelier moet meer investeren in reclame en vindbaarheid. Klanten zien door de bomen het bos niet meer. De kwaliteit van het aanbod en de service daalt en geeft de kleine webwinkelier een slechte naam.
Er is heus markt voor kleine creatieve webwinkels met leuke mooie originele al-dan-niet-zelfgemaakte producten zoals omschreven in het boek Maak Het van Machteld Stilting (zie rechterkantlijn). Maar het is keihard werken en het gaat niet vanzelf zoals vele starters denken.
Leuke artikelen bij dit bericht:
http://www.ondernemeneninternet.nl/weblog-over-ondernemen/starten-webwinkel-vaak-onderschat.html
http://twinklemagazine.nl/achtergronden/2011/06/impact-van-verplinternet-op-e-commerce/index.xml
http://www.webwinkelweblog.nl/algemeen/kwaliteit-van-webwinkels-daalt-door-amateurs.html
http://twinklemagazine.nl/weblog/2011/05/zolderkamerterroristes/index.xml
Hallo Martine,
BeantwoordenVerwijderenEen leuk stuk waar ik me volledig in kan vinden. Ik heb er zelf ook een stukje aan gewijd: http://thermowear.blogspot.com/2011/06/hoe-doe-je-dat-dan-een-webwinkel-runnen.html.
Veel succes met je activiteiten verder.
Groeten,
Daniel van den Hoek
Hoe leuk, ik open tweetdeck, staat vol met reacties! En o wat jammer dat ik nog steeds niet iets van disqus heb op dit blog (help #dtv). Dus maar even ctrlC ctrlV.
BeantwoordenVerwijderen@Elja1op1 je reageerde op iets anders, maar je reactie staat zo leuk hiertussen.
@killmymusic ja, sooooooo easy bloggen, en zo leuk, daarom heb ik er ook 4.
GrappigeTweet
@Artoek @Madeliefke_nl @knotsknetter @stilting Helemaal waar!!! Goed geschreven!!! en vreselijk irritant als t gebeurd... ;-)
Elja1op1
@artoek Yes!!! HELD!!! Nu kan ik mijn stukje voor @Frankwatching afmaken voor dinsdag...zal je even noemen!!
doorjolanda
RT @Artoek: Kijk even http://bit.ly/j3Bhfy
doorjolanda
@Artoek Geweldig goed artikel! Ben benieuwd hoe de stand over een jaar of 5 is.
BlijSpul
@Madeliefke_nl @stipenbloem @artoek en bereidheid om te leren en je te verdiepen in allerlei facetten van ondernemen; ook administratie etc
BlijSpul
@Madeliefke_nl @stipenbloem @artoek maar kan me wel vinden in het artikel hoor, het kost veel tijd, geld, energie, lange adem
BlijSpul
@Madeliefke_nl @stipenbloem @artoek er zijn ook beginnende winkels die wel serieus bezig zijn, ik reken mijzelf daar ook bij.
stipenbloem
@Madeliefke_nl @artoek Erg goed geschreven. Ik denk dat dat een grote frustratie is van veel webwinkeliers.
WollyhoodNL
RT @Artoek: Kijkeven http://bit.ly/j3Bhfy
stipenbloem
Super geschreven Martine! * * * Kijk even * * *: Een webwinkeltje voor erbij http://t.co/oEQShlq @artoek
Twinkelbellnl
En de "ach ik hoef er toch niet van leven" slogan RT @Artoek: * * * Kijk even * * *: Een webwinkeltje voor erbij http://bit.ly/kIWuKH
Madeliefke_nl
@Artoek @GrappigeTweet @knotsknetter @stilting Heb het artikel ook even onder de aandacht gebracht bij mijn hyves 'vrienden' en -collega's.
Madeliefke_nl
Geweldig artikel http://t.co/g37EBDU @Artoek! Mijn complimenten en ja het is waar! @GrappigeTweet @knotsknetter @stilting
killmymusic
@Stilting @maakhet @Artoek Jeetje, iedereen kan tegenwoordig ook zomaar een blog beginnen ;-)
Maakhet
“@Stilting: Sommige lezers vonden @maakhet negatief. Niet waar. Realistisch. Zie ook deze blog. RT @Artoek: Kijkeven http://t.co/LzSj6ku”
Stilting
@Artoek @Madeliefke_nl @GrappigeTweet @knotsknetter Goed en zooooo waar!
Stilting
Sommige lezers vonden @maakhet negatief. Niet waar. Realistisch. Zie ook deze blog. RT @Artoek: Kijkeven http://bit.ly/j3Bhfy
knotsknetter
@Artoek @Madeliefke_nl @GrappigeTweet @stilting Goeie blog Martine. Uit het hart gegerepen zeg maar ;-)
Heel herkenbaar! Goede kans dat ik nog vaak naar dit artikel ga verwijzen. Dankjewel!
BeantwoordenVerwijderenWat een onzin. In een vrije markt moet je zorgen dat je je eigen zaakjes op orde hebt, dus een sustainable competitive advantage hebben of in ieder geval een goede value proposition naar je klanten. Als je dusdanig last hebt van bedrijven die je kopiëren dat je zelf geen winst meer kunt maken, dan heb je zelf geen bestaansrecht.
BeantwoordenVerwijderenDe suggestie dat groothandelaren maar gewoon een hogere first-order prijs moeten hanteren is al helemaal onzinnig. Groothandelaar verkoopt aan wie hij wil en voor welke prijs, daar heb je als klant helemaal niets over te zeggen. Of je moet voor een belachelijk groot deel van zijn omzet zorgen, maar in dat geval kun je hem beter kopen. Kun je dit niet, stop met zeuren.
@administrator Het gaat hier niet over bedrijven die geen winst maken. Ik beschrijf hier de overlast van een bepaald type starters. En ik probeer deze starters te waarschuwen dat het gewoon hard werken is.
BeantwoordenVerwijderenAls groothandels aan iedereen verkopen gooien ze hun eigen ruiten in. Want als de pioniers wegblijven zijn er ook geen krentenuitdepappikkers die bij ze kopen.
" Maar ze vervuilen de markt. Ze zetten de prijzen onder druk. De serieuze webwinkelier wordt minder zichtbaar. De serieuze webwinkelier moet meer investeren in reclame en vindbaarheid. Klanten zien door de bomen het bos niet meer. De kwaliteit van het aanbod en de service daalt en geeft de kleine webwinkelier een slechte naam."
BeantwoordenVerwijderenWelkom in de vrije markt.
Als je als pionier kunstmatige grepen nodig hebt zoals je leverancier verbieden anderen te leveren, dan klopt er toch iets niet aan je eigen businessmodel.
Ik begrijp je punt dat sommige starters beter niet kunnen beginnen, zie er zat inderdaad die met een standaardwebshop proberen winst te maken. Maar van dit soort starters heeft toch niemand last behalve zijzelf? Zoals je aangeeft, probleem lost zich vanzelf op.
@administrator je hebt humor, of je leest niet goed. Dit artikel geeft een ontkennend antwoord op je vraag "Maar van dit soort starters heeft toch niemand last behalve zijzelf?"
BeantwoordenVerwijderenZoals administrator zegt, het probleem lost zichzelf wel op. Dat gebeurt bij een vrije markt. Verder grotendeels mee eens wat je zegt Martine, kan een goede wakeup call zijn voor veel webwinkeliers.
BeantwoordenVerwijderenHoi Nevil,
BeantwoordenVerwijderenDank voor je reactie. Dat is het hem nou net. De omschreven webwinkels verdwijnen weliswaar vanzelf, maar door de continue aanwas blijft de overlast bestaan.
Ik zeg nergens dat het niet mag, lang leve de vrije markt, ik beschrijf alleen de overlast van een bepaald type starters.
Ik heb overigens niets tegen starters mocht dat zo overkomen. Sterker nog, ik geef gratis SEO-tips (seo-enzo.blogspot.com) en bericht er soms over in een van mijn andere blogs.
En copycats en krentenuitdepappikkers heb ik relatief weinig last van, want ik heb een eigen collectie (die je dus niet elders kunt inkopen), die voor dusdanige prijzen wordt aangeboden dat het niet loont om het na te maken in Nederland.
Hoi, herkenbaar - ik had wel professionele bedoelingen, hele serieuze zelfs, en originele producten, en een goed doel voor ogen (handwerklieden in centraal europa helpen nieuwe markten te betreden). Alleen was het gewoon veel moeilijker dan ik dacht. Ik zat eindeloos te knutselen aan mijn website, en verloor de hele marketing uit het oog. Op zich ironisch, voor iemand met een marketingachtergrond :-)
BeantwoordenVerwijderenIk begrijp goed waar je vandaan komt met je kritiek op amateuristische webwinkels, maar ben het er niet helemaal mee eens.
Ik denk dat veel mensen beginnen aan een webwinkel met de beste bedoelingen, omdat ze (inderdaad) denken dat het een makkelijke en leuke manier is om geld te verdienen of er iets bij te doen. Naïef? Ja. Beetje dom? Ja. Maar kwade opzet? Dat geloof ik niet.
Natuurlijk is het dom om geen btw te rekenen en inderdaad doet de veelvoud aan amateuristische knutselshops het imago geen goed. Maar de goede, de volhouders, de serieuze webwinkeliers komen altijd boven drijven, denk ik. :-) Mensen als jij zullen het in de vrije markt altijd winnen van die starters en knutselaars. Omdat je het beter aanpakt, serieuzer bent, meer investeert.
Ik begrijp de ergernis, dat wel...
Heel herkenbaar en waar. Het merendeel van de Nederlandse webshops bestaat uit knip-, plak- en jatwerk. Ik draai al wat jaartjes mee en ben gestopt met mijn oorspronkelijke activiteiten omdat half Nederland die te lijkt hebben ovegenomen. En sinds een jaar ofzo lijkt ook Belgie het helemaal te pakken te hebben.
BeantwoordenVerwijderenWat kom je nog meer zoal tegen?
Mensen die een wintercollectie van een kledingmerk inkopen en na een maand met 50% korting aanbieden "omdat het niet zo goed loopt". Voor normale winkeliers, die er hun boterham mee moeten verdienen wordt het op die manier onmogelijk gemaakt om hun marges te halen. Dat heeft niets met concurrentie en marktwerking te maken, maar met amateurisme en onbenul.
Goed stuk! Ik moest even goed nadenken wat ik er van vind. Ik heb geen ervaring als verkoper maar wel als consument. Als je tegenwoordig opzoek bent naar een product is het bijna niet meer te doen om dat er zo veel aanbieders zijn. Inderdaad heel veel kleine, nieuwe webshops met een goedkoop uiterlijk. Als consument haak ik snel af als ik zie dat het een ‘kant en klaar‘ webshopje is. Misschien ben ik te voorzichtig maar een degelijk uiterlijk en product informatie geeft vertrouwen.
BeantwoordenVerwijderenDat iedereen bij elke groothandel kan kopen is net als een restaurant dat kant en klaar maaltijden serveert. Op een gegeven moment wil je toch iets anders en ga je opzoek naar orginele dingen en kom je bij web winkels die wel de wereld af zoeken naar dat ene unieke product.
Ik kan je frustraties begrijpen maar denk dat kwaliteit beloond wordt!! Ga vooral door want je hebt zulke mooie dingen!
ruth
Reacties op de hyve van Madeliefke:
BeantwoordenVerwijderenJolanda Brok-Dankelman
Sluit ik mij volledig bij aan!
Inger Goudzwaard
zo mooi had ik het nog net niet kunnen omschrijven, maar laatst weer een vreselijke copycat op marktplaats gevonden. werkelijk alles van me nagemaakt , geen webwinkel, geen btw afdrage, maar lekker zwart werken!
groetjes, Inger www.ibby.nl
Jolanda Brok-Dankelman
Ik weet ik ben er 1 van er net tussen in, 2008 gestart, en moest ook nog heeeel veel leren, ik probeer echt mijn eigen ding te doen met kwaliteit en eigen uitstraling hoog in het vaandel.
Soms krijg ik het ook spaans benauwd van de enorme groei van webwinkels. Durf soms bijna niet meer te zeggen dat ik een webwinkel heb, oooo ja een webwinkel wordt al bijna neerbuigend gereageerd.
Ook zie je webwinkels die een grote partij opkopen achter in de schuur gooien en daarmee de markt verzieken.
Gelukkig heb ik fijne vaste en nieuwe klanten die mij zeker de spirit geven ook volgende week weer vrolijk een fris aan het werk te gaan
Laura
copycats...mensen die je belazeren...tis een hard wereldje helaas
Prachtig stuk complimenten voor de schrijfster
Mirjam mirjamsatelier.nl
Mooi geschreven en helaas o zo waar. Gelukkig doe ik mijn ding met passie. En heb ik er veel lol in om mijzelf te blijven vernieuwen. Maar leuk is het niet om op te boksen tegen de dames die er tegen slechte prijzen wat bij verdienen.
Groetjes van Mirjam °Ü°
www.mirjamsatelier.nl
Irma madeliefke-punt-nl.hyves.nl/
Het is goed dat er over wordt geschreven, en zo te zien maakt het veel los...
Overigens vermeld ze in dit artikel ook nog enkele links naar soortgelijke stukken; leuk voor mijn collega's om te lezen!
Tess
Mooi stukje, en precies zoals het is. Ik verwelkom alle webwinkels van harte, begrijp me niet verkeerd, als ze maar hun eigen indentiteit hebben. Ik ben wel inmiddels zover dat ik me over het copy-past gedrag heen kan zetten. Uiteraard irriteer ik me dood als men mijn ontwerpen bijna exact namaakt en er dan nog doodleuk bij wordt gezet dat het zo moeilijk was om dit ontwerp te verzinnen. Of als ik foto's van onze website terug vind bij een startende onderneming omdat zij zelf nog geen eigen producten hebben. Maar goed, weet je wat het is; kopieëren is zo makkelijk. Ik heb tegenwoordig de instelling; Ik maak wel weer iets nieuws, want ik kan dat wel. Ik ben creatief en technisch genoeg om het zelf te kunnen zonder ideeën van anderen daarvoor te moeten misbruiken. En daarmee loop je altijd 10 stappen voor op de copy cats
En het vervolg (paste niet in 1 reactie)
BeantwoordenVerwijderenRoos
Mooi geschreven. Ik zit met mijn producten in een hele andere hoek... maar niet minder wordt ook onze markt soms kapot gemaakt door, (web)winkeltjes die niet kunnen rekenen of 0 verstand hebben van de producten die ze verkopen. Helaas zijn ook de fabrikanten (we hebben het hier over natuurlijke diervoeding) niet in staat om kritisch te zijn en willen hun product vaak ook zoveel mogelijk af zetten. Nu na 5 jaar ben ik niet meer zo benauwd voor een beetje concurrentie toch maken de te lagen prijzen de markt enorm kapot, al bestaat zo'n winkeltje vaak niet langer dan 2 jaar (binnen 1 jaar zijn de meeste failliet) die prijzen staan wel op het internet. Positief blijven en passie hebben voor je eigen zaak zijn voor mij sleutelwoorden om het wél te redden.
Katinka
Ik reageer even illegaal via het account van mijn dochter. Wat leuk om deze reacties hier te lezen!!! Haha, nog veel meer lezers dan ik dacht. 274 zie ik hier.
Irma madeliefke-punt-nl.hyves.nl/
Vond dat je de reacties zelf ook hier even moest lezen, Martine (mama van Katinka ) ha ha....
Dus binnenkort heb je ook een eigen account op hyves?
Marijke - www.kikakeekies.nl
Briljant geschreven!! Diep respect! Want zo is het!!
Vera
Hearhear!
Yvonne
Ik heb geen web winkel. Er werd me een webwinkel aangeboden maar ik heb er voor bedankt omdat ik er de tijd en energie die nodig is voor zo'n avontuur niet heb. Ik ben begonnen met het maken van taarten voor anderen en het geven van workshops.
Ook hierin moet je BTW en belasting rekenen als je het beroepsmatig wil doen. Ik heb mijn eigen bedrijfje hierin opgezet en dat kost ook veel energie en tijd (nog meer dan verwacht ) Maar hier ligt wel mijn hart en daarom kan je het opbrengen. Veel mensen vergeten dat je op lange termijn moet denken en niet alleen voor morgen of overmorgen.
ene... een heel mooi stuk!
360x gelezen.....
Dank voor alle lieve reacties.
BeantwoordenVerwijderenEn op dit blog meer dan 700x gelezen. Komt de teller boven de 1000.
Goed geschreven!!
BeantwoordenVerwijderenLeuk en herkenbaar stuk. En toch denk ik dat, helemaal door de wildgroei, uiteindelijk de goede en sterke webwinkeliers overblijven...
BeantwoordenVerwijderen