Eindejaarsperikelen...

Wie recentelijk op Artoek.nl keek heeft het misschien al gezien. Er gaat wat veranderen.

Naaipatroon Jozef en Maria
Aanleiding is dat mijn webwinkelhost per 1 juli 2020 gaat stoppen. Erg jammer want Luondo is een fijn, prima functionerend en betaalbaar pakket. Ik had de webwinkel zo, zelfs als het niets meer op zou leveren, eindeloos voort willen zetten.
De vraag is nu of het met de huidige marktomstandigheden nog rendabel is om tijd en geld te investeren in een nieuwe webshop.

In 2012 vroeg ik me, na 10 florerende jaren, hetzelfde af. De software liep vast en de webwinkel moest vervangen worden, er kwamen idiote retour-regels, bezoekers via Google waren fors afgenomen, er was onder de kostprijs werkende concurrentie bijgekomen, gratis verzenden & retourneren werd geïntroduceerd én het was crisis.

Er waren spullen onderweg en er lag nog volop voorraad omdat de verkoop tegenviel dat jaar. Ik overwoog om de webwinkel te verkopen doch vond het niet kies met slecht werkende software. Ik wist niet zo goed wat ik dan moest gaan doen. Ik besloot om de webwinkel over te zetten naar een makkelijk all-in-one-pakket en op een lager pitje door te gaan. Geen nieuwe kostuums meer ontwikkelen, geen energie meer steken in de website, de niche-producten uit laten lopen en alleen nog de hardlopers aanvullen. Met in mijn achterhoofd; de markt zal vanzelf weer aantrekken; die idiote retour-regels zullen verdwijnen en onder de kostprijs houden die bedrijven niet vol. Na een jaar of vijf zal er wel weer normaal wat te verdienen zijn. Ik maakte een spel. Ik schreef een boek.

Als ik toen wist wat ik nu weet had ik de voorraad verkocht en was ik gaan solliciteren. Zeven magere jaren zijn er verstreken inmiddels en de retailmarkt is ongezonder dan ooit.

Retourwet
De regels zijn er nog steeds en de retourpercentages zijn ongekend hoog opgelopen doordat grote bedrijven als Zalando, Bol en Amazon niet controleren en geen retourkosten in rekening brengen.
Verkleedkleding-verhuurbedrijven, voorheen goede klanten, zijn volledig verdwenen omdat het goedkoper en sneller is voor eenmalig gebruik om online wat te bestellen en terug te sturen.
De consument mag zonder opgaaf van redenen retourneren en een winkelier is verplicht om het volledige bestelbedrag terug te storten inclusief gemaakte verzendkosten. Waar je vroeger een tegoedbon gaf waarmee de klant iets anders uit kon kiezen moet je nu geld terug geven en zie je de klant niet meer terug. Waar je vroeger bij niet aankomen van een pakketje de bestelling nogmaals verstuurde, wordt nu de bestelling geannuleerd en moet je het volledige bedrag inclusief de verzendkosten terug storten. Kleine pakketjes met postzegels versturen is geen optie meer omdat je geen bewijs hebt dat je het verstuurd hebt als de klant beweert het niet ontvangen te hebben.
Gratis verzenden en retourneren is de norm geworden. Klanten worden boos als blijkt dat ze retourkosten moeten betalen.


Onder de kostprijs
De grote online-spelers zijn nog steeds verlieslatend terwijl ik dacht dat gratis verzenden was bedoeld was om marktaandeel te veroveren. Het geld wordt verdiend en opgehaald op de beurs. Met de bedrijfsvoering wordt geen euro verdiend. De retailbedrijven die dat wel moeten hebben het moeilijk, of zijn al verdwenen. V&D, Hema, Blokker, Intertoys, C&A. Dat heeft niets te maken met de online boot missen, eerder met dat online geen stuiver voor ze oplevert.
Korting, het is alleen maar toegenomen. Dacht ik eerst nog dat het afprijzen voor 5 december eenmalig zou zijn om mensen over te halen online te kopen, tegenwoordig heet dat Black Friday.

Aliexpress
Waar ik in 2012 geen rekening mee had gehouden was dat Aliexpress zo groot zou worden. Consumenten en dropshippers kunnen rechtstreeks bestellen in China zonder verzendkosten, zonder invoerrechten, zonder btw en zonder dat gecontroleerd wordt of het product voldoet aan de regels. Terwijl een winkelier inklaringskosten, invoerrechten en verzendkosten (zowel bij inkoop als verkoop) heeft, btw moet heffen en aan de regels moet voldoen.
Mijn zendingen worden door de douane geopend, gecontroleerd en ingeklaard terwijl spul uit China ongecontroleerd de grens passeert.


  • Waarom beste consumenten bestellen jullie zoveel zooi bij Aliexpress?
  • Waarom beste consumenten retourneren jullie zoveel?
  • Waarom beste Zalando, Bol en Amazon verkopen jullie nog steeds tegen of onder de kostprijs?
  • Waarom beste collega's concurreren jullie elkaar kapot op platforms?
  • Waarom beste politici zijn die idiote retour-regels nog niet weg?
  • Waarom beste politici wordt de import door particulieren en dropshippers uit China niet gecontroleerd?
  • Waarom beste politici worden de verzendkosten vanuit China gesubsidieerd?

Als dit rondpompen van goederen zo blijft toenemen zijn er straks alleen nog distributiecentra en outletwinkels met onderbetaalde bezorgers, orderpickers en vakkenvullers. Én een mega afvalberg met verpakkingen en afgedankte spullen.


Lange tijd heb ik gedacht dat ik gewoon niet commercieel genoeg ben voor een webwinkel. Ik wil mensen niets aansmeren dat ze niet nodig hebben, ik wil niet concurreren op prijs, ik wil geen tijd en geld spenderen aan marketing, ik wil niet leuren op sociale media en ik onderhandel nooit over inkoopprijzen. Inmiddels heb ik me erbij neergelegd dat het de tijdsgeest is. Er is geen schaarste meer, daardoor dalen prijzen en neemt de verspilling toe.
In een andere tijd was ik waarschijnlijk "ambachtsvrouw" geweest; pottenbakker, hoedenmaker of brievenschrijver. Iets waar behoefte aan was, waar je geen verkoopinspanning voor hoeft te leveren en waarvoor klanten betalen wat het kost.

Dus nee. Het is niet rendabel om Artoek nog over te zetten naar een nieuw systeem. Zeker nu het naai-atelier niet meer verzendt naar Nederland omdat het transport steeds problematischer en duurder werd. Met bloedend hart laat ik de stoffen collectie uitlopen. Op = op.
Desalniettemin ben ik toch aan het stoeien met nieuwe software. En items die daar geschikt voor zijn aan het vervangen door naai-patronen. Mocht het tij ooit keren, kan ik altijd weer kleding laten maken. En zo niet, blijft het een leuke hobby.
Eigenlijk was ik voornemens om een baan te zoeken. Na twee sollicitaties (gelijk afgewezen) vrees ik dat ik te lang zzp-er en er te eigenwijs voor ben. Ik heb niks met marketing, verkopen, service-gerichtheid, zorgen, managen, besturen, vergaderen, speculeren, leiding geven, dure woorden en samenwerken. Ik wil creëren, onderzoeken, analyseren, puzzelen, rekenen, ontwerpen, tekenen, schrijven, uitleggen en nadenken.
Daar ga ik de nieuwe website straks voor gebruiken, om die diensten te promoten. Op de huidige site heb ik al een beginnetje gemaakt. Als je iets voor me weet/hebt, laat weten!