Geld is een ruilmiddel.
De huidige crisis wordt wel geldcrisis genoemd. Omdat geld minder rolt. Omdat geld meer functies dan alleen ruilmiddel heeft gekregen. Omdat het vertrouwen in geld gedaald is.
Goedkoop
Vroeger was "goedkoop is duurkoop".
Hier wordt een vogeltje van € 0,35 gerepareerd. Een nieuwe kopen bij de Action is voordeliger. |
Tegenwoordig betekent goedkoop dat iemand anders de rekening betaalt.
Die spijkerbroek van € 15,-, waar minimaal 3 uur naaiwerk in zit. Die goedkope champignonnetjes. Die plofkip. Of die schoenen die op internet € 10,- goedkoper zijn maar die je, voor je ze bestelt, even past in de winkel waar de verkoper 2x voor je naar het magazijn moet lopen. Die afgeprijsde kast in de opheffingsuitverkoop. Groupondeals waar ondernemers failliet op gaan.
* Als men niet meer bereid is te betalen wat het kost verliest geld zijn waarde als betrouwbaar ruilmiddel.
Gratis
Voor wat hoort wat. Met gratis ontstaat geen evenwicht. Gratis is bedoeld om iemand te laten kennismaken met een product of dienst, in de hoop dat hij het koopt. Of er reclame voor gaat maken.
Met de komst van internet lijkt het alsof veel gratis is. Nieuws. Inspiratie. Kennis. Beelden, teksten en muziek worden massaal gedeeld zonder dat de credits bij de makers terechtkomen. De freeprintables, gratis apps, e-books en tutorials vliegen je om de oren.
Veel diensten worden gratis aangeboden. Voor de eer, voor de naamsbekendheid of omdat het hobby is. Òf omdat geld verdienen gewoon niet (meer) hoeft. Terwijl een ander er wèl zijn brood mee moet verdienen.
Met gratis ontstaat er een ongezonde claimcultuur. Ik heb er toch recht op? Over plichten hoor je ze niet. Liever een rollator claimen waar ze recht op hebben dan dankjewel te moeten zeggen voor de rollator van de overleden buurman. De koperdief die wel móet stelen, want het loontje dat hij krijgt van de sociale dienst is niet voldoende om zijn 3 katten eten te geven. De man die klaagt in de krant dat hij pas AOW krijgt per 1 januari terwijl hij 30 december 65 jaar wordt.
Een wereld waar alles gratis is levert een maatschappij op van mensen die alleen maar nemen. Consumeren. Halen. Niet brengen.* Het geld rolt maar 1 kant uit.
Verspilling
"Wat me het meest ergert is niet dat er armen en rijken bestaan, het is de verspilling." zei Moeder Theresa ooit.
Gratis dingen wil je hebben ómdat ze gratis zijn. Goedkope dingen koop je soms omdat ze zo goedkoop zijn. Soms koop je meer dan je van plan was vanwege de lage prijs. Een kapotte rits van een laars (laten) vervangen? Nieuwe zijn goedkoper. Met goedkoop en gratis consumeer je meer. Met overgewicht als gevolg. Een overvol huis. Ongebruikte, ongenuttigde producten die in de vuilnisbak belanden. Een groeiende afvalhoop. Moet je op een regenachtige Koninginnedag eens kijken wat er halverwege de dag al in de containers ligt.
Goedkoop en gratis leiden tot overconsumptie. Mensen kopen teveel en hebben niets meer nodig. Men moet steeds harder schreeuwen ~van geluk~ om nog klanten te trekken. Alle aandacht gaat naar de marketing. Producten worden tegelijkertijd, opdat de moeizaam verkregen klant niet wegloopt naar de concurrent, zo scherp mogelijk geprijsd. Dat gaat ten koste van de kwaliteit, de productie-omstandigheden èn de winstmarge.
Bedrijven beconcurreren elkaar momenteel kapot met gratis, kortingen en goedkope prijzen. Dit jaar hing de kerstkleding half november al afgeprijsd in de winkels. Omdat niets verkopen een nog groter verlies oplevert.
* Verspilling kost geld.
Banken
Banken hebben het mogelijk gemaakt om boven je stand te leven. Meer uit te geven dan je hebt of ooit zult hebben.
Plof-hypotheken waardoor je dat te dure huis ineens wèl kon kopen. Waardoor de huizenprijzen gigantisch stegen. Met de dramatische ineenstorting van de huizenmarkt als gevolg. Mensen die gedwongen hun huis moeten verkopen.
Leningen verstrekken aan mensen die dat nooit kunnen terugbetalen.
Leningen verstrekken om mee te beleggen. 5% rente betalen en, in het ongunstigste geval, 8% rendement behalen, maar hoogstwaarschijnlijk veel meer. Totdat ook die zeepbel knapte.
* Geld is een ruilmiddel. Niet iets wat vanzelf groeit. Of waar je meer van kunt uitgeven dan je hebt.
Nederland is een land van goedkoop en gratis. De zegeltjes-plak-cultuur. Nergens zijn de supermarktprijzen zo laag. Liever een kiloknaller dan een (h)eerlijk stukje vlees van 100 gram per persoon. Altijd maar weer proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Mijn boodschap voor 2013;
- Negeer gratis. Doe geen dingen gratis waar een ander zijn brood mee moet verdienen. Verlang geen dingen gratis. Voor wat hoort wat.
- Betaal een gezonde prijs voor diensten en producten. Als je ondernemer bent, vraag een gezonde prijs voor je diensten en producten.
- Koop niet meer dan je je kunt veroorloven. Koop niet meer dan je nodig hebt.
- Geld moet rollen. Geef niet minder uit dan voorheen, maar besteed het bewuster. Duurzamer. Ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. Beknibbel niet op productie-omstandigheden of het milieu. Laat eens iets repareren ook al kost dat evenveel als nieuw kopen. En gun de verkoper zijn winstmarge.
- Geld is een ruilmiddel. Geen oppotmiddel. Of iets wat je door niets doen kunt laten groeien. Geld moet rollen. Als je "teveel" hebt, investeer! Of koop grond, goud, kunst o.i.d. Of help iemand in nood.
Leestips
Houd je maar eens staande in de wereld van gratis: "Voor nul cent naar de studio komen" Ingeborg Beugel.
Te lui zijn om te werken. In Nederland kan dat: Een koperdief met 3 katten.
Koop eens iets anders dan katoenen wegwerpkleding. Hennep of brandnetel. Want goedkope kleding bestaat niet.
"Prima, fijne, veilige hypotheken werden op advies van de bank overgesloten naar een aflossingsvrije variant, desgewenst gecombineerd met een beleggingshypotheek. Wie niet meedeed was een bangebroek" Marieke Henselmans.
Update 4 januari 2013
1. Prachtige documentaire van Tegenlicht; Het brein van de bankier.
2. Prachtige tweet waaruit blijkt dat consumenten zich anders gaan gedragen bij gratis. Een kabeltje bestellen van € 1,-, daar betaalt iemand anders, in dit geval de ondernemer, de rekening van.
3. Er vallen mensen over gratis in dit artikel (gelukkig ook heel veel niet). Ik wil nogmaals benadrukken dat ik met die term het gratis bedoel waaruit verspilling, een ongezonde claimcultuur en onrecht ontstaat. Het denken dat alles op internet van iedereen is. Sites als Froot die complete artikelen incl. 42 foto's overnemen, weliswaar de bron helemaal onderaan vermelden maar ondertussen de reclame-inkomsten opstrijken. Er zal bewuster omgegaan moeten worden met gratis. En ik heb het hier echt niet over bloggen, foto's delen, vriendendiensten, helpen, vrijwilligerswerk of whatever. Alsof ik zelf nooit iets onbaatzuchtig doe. Tsssssk.
Helemaal mee eens!
BeantwoordenVerwijderenhelemaal waar, goed geschreven!
BeantwoordenVerwijderenTop stuk!
BeantwoordenVerwijderenIk krijg ook zo vaak de vraag of ik taarten of maaltijden gratis of tegen inkoopprijs kan maken, als vriendendienst. Of nog erger, "wat kost het als ik zelf de ingredienten koop?"
Ik heb al paar mensen boos gemaakt door te zeggen dat dit mijn werk is! Geen hobby. vinden ze moeilijk!
Ruth
precies! het erge is dat als men dingen, info of spullen gratis weggeeft anderen meteen denken dat ze er recht op hebben. en dat klopt niet.
BeantwoordenVerwijderenMaar jij maakt gebruik van gratis Blogspot. En dit blogbericht is ook gratis te lezen. Kost je dus alleen wat tijd. "doe geen dingen gratis waar een ander zijn brood mee moet verdienen", daar doe je zelf niet aan mee. Geen domein waarvoor je betaalt. En geen hosting. Je maakt daar gratis gebruik van. Prima hoor, alleen spreek je jezelf tegen.
BeantwoordenVerwijderenPunt is: gratis en geldverdienen kunnen (en moeten zelfs naar mijn idee) naast elkaar staan.
Er is niets mis met gratis. En de een doet dingen gratis waar een ander geld voor vraagt. Foto's maken, teksten typen, kinderen verzorgen, et cetera.
Vroeger kon je geen gratis foto's maken. Toch jammer dat door ons de foto-ontwikkelcentrales kapot gemaakt zijn? Moeten we terug naar analoog. Al die fabrikanten zijn dicht.
Moeten we weer brieven gaan sturen? Internet communicatie is te gratis?
De prijs is een goed concurrentiemiddel. Je ziet het online. Dataverkeer kost bijna niets meer. Ooit kon je alleen maar duur communiceren. Toch mooi dat er Google is. Blogspot. En andere gratis diensten.
@Marco uiteraard klopt het wat je schrijft. Doch.
BeantwoordenVerwijderenIk maak, doordat ik Blogspot gebruik, reclame voor Blogspot. Ik gebruik tevens Adsense, waardoor Blogspot (= van Google) èn ik een paar centen verdienen. Aan het einde van dit gratis blogbericht, staat een reclame-boodschap voor Artoek. En echt, er heeft al iemand besteld n.a.v. dit bericht. Mijn andere 3 blogs draaien op een eigen domein.
Tuurlijk moet iedereen meeprofiteren van de voortschrijdende technieken. Dankzij machines worden producten goedkoper. Dankzij internet hoef je informatie niet meer af te drukken op papier. Dankzij opensource en zoiets als Blogspot kun je makkelijk informatie publiceren.
Maar dat delen op internet zonder de maker te noemen vind ik vreselijk.
Wat ik hier probeer uit te leggen is dat goedkoop en gratis een keerzijde heeft. Dat dingen tegenwoordig TÉ goedkoop worden aangeboden. Zalando met zijn gratis verzendkosten en enorme reclame-bestedingen heeft 40 miljoen verlies gedraaid.
Gratisdingenzoekers zijn geen klanten. Er ontstaat een vanzelfsprekendheid van alleen nemen.
Twee voorbeelden;
Toen ik nog een offline winkel had, had ik felicitasbonnen, een kadootje van € 5,- als je hem inleverde, met de bedoeling klanten naar de winkel te lokken. Van heinde en verre kwamen ze, liepen rechtstreeks naar de kassa en leverden de bon in.
Ik heb paywithatweet printables. Vroeg laatst iemand of ik de pdf van een andere printables even kon mailen.
Dus nee, je hoeft geen brieven te gaan versturen of analoge foto's te gaan maken van mij. En ik ben heel blij met alle mogelijkheden op internet.
Gratis heeft soms een keerzijde, niet altijd zoals jij stelt.
BeantwoordenVerwijderenWikipedia, een prachtig voorbeeld van gratis. Vinden we het erg dat Britannica niet meer bestaat? Kochten wij die boeken liever dan dat we Wikipedia raadpleegden? Eigenlijk is internet en haar techniek een goed voorbeeld van gratis. Juist omdat de techniek open source en gratis is kon het internet groot groeien. Daarop konden anderen ook commerciele diensten verkopen. Zoals jij ook met Blogspot doet.
Gratis is wel degelijk van nut. En je zou zelfs kunnen stellen dat het het beste concurrrentiemodel is. Het meerendeel van de hostingproviders draaien op Linux, MySQl en PHP. Gratis en open source. Niet netjes omdat Microsoft daar niet aan kan verdienen? Vind ik niet.
Punt is, gratis heeft heel veel nut. Wil niet zeggen dat alles maar gratis moet zijn en je alles gratis moet doen. Maar wil ook niet zeggen dat je van mensen die iets gratis doen kunt verwachten dat ze ineens alles alleen maar voor geld gaan doen. Vrijwillegerswerk is een goed voorbeeld. Uit vrije wil iets doen. Daar kan geen geld tegenover staan. Prachtig. Maar het ene is niet sec beter dan het ander. Gratis heeft haar waarde. Alleen is die misschien niet uit te drukken in geld
Ben ik niet met je eens.
BeantwoordenVerwijderenVoorbeeld van mijn eigen situatie. Ik geniet een uitkering, dat is niet mijn eigen wens. Dat is omdat ik geen baan heb en niet anders kan voorzien in mijn eigen levensonderhoud.
Als hobby heb ik webdesign en sta ik anderen vaak 'gratisch' bij. Ik zie dat als een mooi ruilmiddel voor het feit dat ik een uitkering mag genieten en ik zo toch iets terug kan doen voor de rest van de wereld en de mensch die net als ik niet veel te besteden heeft. Bovendien leer ik er elke dag weer van. En kan ik mijn hobby uitbreiden met veel ervaring. En wellicht dat er dan ooit een dag komt dat ik geld kan verdienen met mijn met zweet en tranen verkregen Portfolio.
Werk ik in opdracht: ja. Bied ik mijn kunstje actief aan: driewerf ja.
Hetzelfde kun je stellen over bloggen. We schaffen niet gratisch een domeinnaam aan, maken wel gratisch gebruik van de diverse tools zoals Blogspot en WordPress, en dat is niet alleen omdat zij er reclame mee kunnen maken. Nee, gemak dient de mensch...
Als jij in mijn situatie zou verkeren zou je wellicht ook hetzelfde doen.
Ik verbaas me bovendien over mensen die het notabene met je eens zijn, terwijl ze wel volledig achter het #dtv-concept kunnen staan....
@marco @irene jullie interpreteren allebei dit blog verkeerd. Te goedkoop is niet goed. En eenrichtingsverkeer in de vorm van gratis is niet goed. Gratis waarbij het "ruilen" vervalt. Gratis zonder doel. Een vriendendienst, ervaring op doen, delen, bijdragen aan de samenleving of aan de voortschrijdende techniek, iemand helpen, het valt allemaal niet onder het eenrichtingsverkeer dat ik in dit blog bedoel en aanduid met GRATIS. Het eenrichtingsverkeer waarbij ruilen, geven en nemen, vervalt.
BeantwoordenVerwijderenJullie koppelen het automatisch aan geld, maar dat bedoel ik hier niet. Ik heb het gekoppeld aan de term RUILMIDDEL.
Ik geloof dat er meerdere kanten en dus meerdere wegen naar Rome leiden.
BeantwoordenVerwijderenWe kunnen doorslaan in het aanbieden van gratis of we gaan een balans zien te vinden. Het nadeel van teveel gratis is dat je een verkeerde doelgroep aantrekt die je eigenlijk niet wil hebben. Het voordeel van gratis is dat je altijd wel iemand binnenhaalt. Het is schieten met hagel en altijd wat raken. Werkt het? Ja Is het doeltreffend? Als je voor kwantiteit gaat wel. Het is alleen frustrerend als je kwaliteit wilt bieden dat er dan zoveel gratis om je heen is. Je moet dus heel creatief zijn om je product of dienst in de picture te krijgen tussen al dat gratis geweld. Geld als ruilmiddel is achterhaalt en ik begrijp de zienswijze van Martine. We kunnen ook ruilen door onze expertise te delen wat je steeds meer gaat zien. Maar we hebben toch geld nodig nietwaar. Dus balans leren zoeken in gratis en betaalde diensten. Teveel is nooit goed geweest. Verzieken zij de markt, in eerste instantie wel. Maar zij zorgen er ook voor dat wij die niet alles gratis geven, creatief moeten nadenken over nieuwe manieren die naar Rome leiden.
Mooi omschreven Mvraan. Dankjewel.
BeantwoordenVerwijderenHet doorslaan in gratis.
De claimcultuur die daardoor ontstaat (is het gratis? Nou doe er dan maar 5).
Gratis waar niets tegenover staat.
Gratis waarmee je de verkeerde doelgroep trekt, een doelgroep die nooit en te nimmer wat bij je komt kopen, alleen dat gratis dingetje komt halen.
Dat is wat ik, als ondernemer, bedoel.
geloof toch dat ik je blog anders moet interpreteren. je hebt gelijk en niet vind ik. er zitten verschillende kanten aan gratis, en ook keerzijden, maar wat als het gaat om informatie op je blog zetten? Ik zal er op later moment zelf nog eens een blog aan wijden. Hoe erg is gratis, wat maakt het kapot en wat bouwt door gratis juist op?
BeantwoordenVerwijderenIk ben het helemaal met je eens, Martine. Gratis dingen doen uit naastenliefde of andere nobele motieven is iets anders dan het elkaar doodconcurreren wat veel ondernemers nu aan het doen zijn.
BeantwoordenVerwijderenConsumenten zijn echt behoorlijk verwend momenteel.
Ik heb regelmatig mensen in de winkel, die doodleuk onderhandelingen beginnen, omdat ze een product wat ik verkoop bijvoorbeeld bij de Bijenkorf goedkoper hebben gezien :D.
Tsja. Ik adviseer ze dan om vooral naar de Bijenkorf te fietsen, goed voor de conditie en de frisse neus.
Te grappige Adsense-banner links bij dit artikel.
BeantwoordenVerwijderenJe betaalt veel te veel
www.shopkorting.nl
Wist je dat het goedkoper kan? Koop via shopkorting.nl
Ik krijg steeds "I ♥ korting"
VerwijderenEn bij het anti-luizenzak artikel verschijnen ....
het is een open discussie toch? en het gaat hier helemaal door elkaar, voor weinig dezelfde diensten aanbieden is heel iets anders dan gratis. maar goed, maakt niet uit. doe vooral waar je zelf goed in bent, kies je waarde en hou je eraan. lijkt me het slimste.
BeantwoordenVerwijderenOnder de kostprijs of gratis aanbieden heeft als gevolg dat er geen geld verdiend wordt, geld dat dan ook niet meer uitgegeven kan worden, met een stagnerende economie als gevolg.
VerwijderenDit artikel gaat over de crisis. Goedkoop en gratis dragen bij aan een verminderd vertrouwen in geld. Geld, het ruilmiddel waar onze economie op draait.
Volgens mij begrijp ik wat je bedoelt. En volgens mij ben ik het ook gewoon met je eens. Grappig dat het onderwerp zo veel en zulke verschillende reacties oproept, he?
BeantwoordenVerwijderenIk voel me zelf ook een beetje aangesproken. Heb ook wel eens iets gratis gedaan gewoon omdat ik geen geld durfde vragen (niet bepaald de beste reden om iets gratis te doen!), en wel eens voor de laagste aanbieder gekozen ipv de beste of leukste oid.
Anyway. Altijd weer blij met jouw artikelen.
Alsof ik zelf nooit zondig. Ik heb een rottige beleggingshypotheek, koop wel eens meer dan ik nodig heb omdat het zo goedkoop is. En laat ik het maar niet hebben over gratis dingen doen.
BeantwoordenVerwijderenIk vind het jammer dat de discussie zich verplaatste naar wat je wel/niet doet voor geld en voor welke prijs. Terwijl ik mensen alleen maar bewust wil maken wat gratis en goedkoop voor gevolgen kan hebben.
Denk dat dat komt doordat sommige mensen zich aangesproken voelen, misschien last van hun geweten hebben en in de verdediging schieten. Of dat ik met dit stukje gewoon veel irritatie opwek.
De vleeseter die de vegetariër wijst op het "misdrijf" dat hij leren schoenen draagt. Roos Vonk heeft daar mooie dingen over geschreven http://www.roosvonkblog.nl/morele-dwarsliggers/ vanaf 6e alinea. Of http://roosvonk.nl/columns/smoesjes.html
Anyway. Wat wel weer mooi is dat er opgemerkt wordt dat de "marktverziekers" er nu eenmaal zijn, en dat je daar als ondernemer op moet inspelen :-).
Ik kan me helemaal vinden in je artikel. Gisteren was ik bij een verjaardag waar iemand zat te pochen dat hij voor 10 euro nog een nieuwe jeans had gekocht bij een Zweedse modeketen ("en dat was de echte nieuwe prijs, niet eens afgeprijsd").
BeantwoordenVerwijderenDan toch maar op m'n tong gebeten en er niet uitgeflapt dat iemand anders, in Bangladesh, degene is die dus eigenlijk de prijs daarvoor betaald heeft.
(Ik heb geleerd dat het op verjaardagen niet wordt gewaardeerd dit soort discussies aan te gaan).
Ik ga er altijd van uit: als het te mooi is om WAAR te zijn, is het ook TE mooi om waar te zijn.
Dagelijks moet ik nu op mijn werk de discussie aan gaan waarom we alleen papieren tasjes van 10 cent hebben, en geen gratis plastic tasjes. Je wilt niet weten hoe boos mensen kunnen worden wanneer ze geen gratis plastic tasje krijgen.
Precies, boos worden om € 0,10 voor een papieren tasje. En de inkoopsprijs van dat papieren tasje is waarschijnlijk hoger dan die € 0,10.
Verwijderen