O wat zijn die webwinkels stout

De Consumentenbond deed weer een onderzoek en webwinkels scoren net zo slecht als in 2013 en 2014.
Wat een gezeik weer, voor het derde jaar op rij. Misschien dat de consumentenbond zich eens moet afvragen waarom webwinkels massaal de wet overtreden. De wet deugt namelijk niet.

De idiote wet
Als een online geplaatste bestelling in zijn geheel teruggestuurd wordt is een webwinkel verplicht om het totaalbedrag inclusief verzendkosten te retourneren.

Verbruikskosten
Per bestelling worden er kosten gemaakt van toch minimaal €6,45 (3,50 porti + 0,50 verpakkingsmateriaal, 0,45 idealbetaling en 2,00 arbeid). Dit zijn verbruikskosten; kosten die je niet terugkrijgt als een bestelling retour komt. Een retour verwerken kost tijd, terugstorten daar rekent de betaalprovider geld voor èn het product kan niet altijd meer als nieuw verkocht worden.

Verrekenen in de prijs of verzendkosten
Omdat een webwinkel verplicht is het volledige bedrag te retourneren zal een webwinkel deze kosten moeten verrekenen in de productprijzen en/of verzendkosten. De niet-retournerende klant draait er dus in theorie voor op. De retournerende klant krijgt immers 100% van zijn geld terug.
In praktijk gebeurt dit (vanwege de prijzenoorlog?) niet. Bezorgers worden onderbetaald en/of webwinkels werken onder de kostprijs. Of ze overtreden dus de wet.

Bescherming van de consument
De wet is er, om de consument te beschermen. Iets wat je online koopt zie je namelijk niet in het echt, kun je niet passen, niet voelen enz.
Maar, het is toch de eigen keuze van de consument? Hij kan toch ook offline kopen? Waar hij kan passen, voelen, kijken enz.? Bij kleding is het meestal handiger, sneller, beter en leuker om offline te kopen! Lang leve de stenen winkel.

Rondpompen van goederen
Mede dankzij deze wet worden goederen rondgepompt. Het is normaal geworden om 5 jurken te bestellen in verschillende maten en er 4 terug te sturen omdat je toch je geld terug krijgt. "Ach, laat ik die sokken ook maar mee terugsturen, dan krijg ik tenminste mijn verzendkosten terug". Kostuums voor speciale gelegenheden worden even "geleend". Zalando heeft een retourpercentage van 50%.

Kortom
Beste Consumentenbond, Webshop Keurmerk en Thuiswinkel Waarborg, U zou uw pijlen beter kunnen richten op de wet die niet deugt.
  • Het zijn (in een gezonde markt voor ondernemer en bezorger) de niet-retournerende consumenten die opdraaien voor de kosten. 
  • Het is beter voor het milieu omdat je rondpompen voorkomt. 
  • Èn je geeft de consument een reden om offline te blijven kopen. Je moet er toch niet aan denken dat er nog meer leegstand in de winkelcentra komt?

Update 31 augustus
Ik zag een paar dagen later dat er meer webwinkels zijn die willens en wetens de wet overtreden. Want die consument is ook wel eens stout :-).